Styret har nå installert postlåsen i utgangsdøra og underrettet posten om dette. Vi regner med at postomdelingen til blokka går som normalt f.o.m. fredag 31. juli.
Monthly Archives: juli 2015
Postlevering
Som mange av dere har sett har posten besluttet å stoppe levering til postkassene i blokka på grunn av manglende postlås på døra. I forbindelse med skifte av venstre inngangsdør ble det skiftet låser og postlåsen ble fjernet ettersom den var ødelagt på grunn av hærverk. I sommer har vi hatt en avtale med postbudet om at de ringer på til ELBO og får åpnet døren der. Dette ønsker imidlertid ikke postbudet å gjøre og det blir også blankt avvist at de får en midlertidig nøkkel til inngangsdøra. Dermed står vi ganske maktesløse når postens egen lås ennå ikke er ferdig for montering.
Ny postlås ble bestilt samtidig som den nye døra ble installert, men på grunn av ferieavvikling og at låsen må spesiallages, tar dette tid. Styret har purret på bestilling og installasjon, men det er lite vi kan gjøre så lenge låsen ikke er ferdig produsert. Styret vil på nytt følge opp låsfirmaet som har bestillingen i morgen, 30.07.15. Dersom det fortsatt drøyer med låsen vil vi vurdere å sette utgangsdøren åpen fram til låsen er på plass. Dette er imidlertid ingen god løsning og vi håper at vi slipper å løse problemet på denne måten.
Til dere som pusser opp
Vi minner om at avfall, byggematerialer, flyttegods og andre private gjenstander ikke skal hensettes på borettslagets fellesområder. Dette gjelder både utendørs og inne i bygget og uavhengig av om oppbevaringen er midlertidig.
Vi er nærmere 160 husstander i blokka og til enhver tid er det flere som driver med store og små rehabiliteringsprosjekter. Hvis vi tillater at folk oppbevarer bygningsavfall på gressplener, parkeringsplasser, i kjellerrom eller i korridorer vil det ganske raskt se helt jævlig ut. Vi har også et nabolag rundt oss som setter lite pris på at vårt borettslag tillater at privat avfall står utenfor i ukesvis.
Det har også vært en god del oppbevaring av materialer og møbler i korridorene utenfor leiligheter der det pusses opp. I tillegg til at dette strider mot husordensreglene, utgjør det en sikkerhetsrisiko ved brann eller andre nødsituasjoner.
Vi ber derfor om at alt avfall, bygningsmaterialer, flyttegods eller annet som står plassert i fellesområdene inne eller ute fjernes umiddelbart.
Beboere som pusser opp har selv ansvar for å oppbevare avfall og materialer i egen leilighet eller å fjerne dette for egen regning. Styret vil framover vurdere å få bortkjørt alt som er hensatt på fellesområdene for andelseiers regning og risiko.
Stor bod til leie
Borettslaget har en stor bod på 4m2 / 8,5m3 til leie for kr. 350,-/mnd.
Boden ligger i nordlige kjeller og er ledig omgående. Leieavtale må tegnes for minst ett år og betales forskuddsvis for ett år av gangen.
Interesserte må melde interesse gjennom vårt kontaktskjema, mail til dynekilgata15.borettslag@gmail.com eller ved å legge en lapp i borettslagets postkasse.
Fristen for å melde interesse er 25. juli. Tildeling vil gjøres ved loddtrekning dersom det er flere interesserte.
Oppdatering 26.07: Boden er nå leid ut.
Enøk: Oppgraderte dekorlys
Nå er alle dekorlys i korridorene oppgradert med nye elektroniske transformatorer og LED-lamper. Dermed går vi ned i strømforbruk fra over 7.000 kWh i året på de gamle lampene til ca. 700 kWh med de oppgraderte – en reduksjon på 90%! Dette gir en innsparing på 4-5.000,- i året. Kanskje ikke så mye med tanke på hvor mye strøm borettslaget forbruker på sine fellesarealer, men det er et viktig skritt i riktig retning.
Neste enøk-tiltak er installasjon av trykkregulering på ventilasjonsanlegget. Styret har bestilt frekvensomformer til vifteanlegget på taket slik at anlegget ikke går med fullt trykk hele døgnet som nå. Dette koster også borettslaget mye uten at det gjør inneklimaet bedre. Mange reagerer også på unormalt høyt utsugingstrykk i leilighetene. Vi regner med at utstyret blir montert i løpet av sommeren og vi får dermed ytterligere redusert strømforbruket.
Til høsten vil styret se på muligheten for bevegelsesstyring av lys i korridorene og andre tiltak for energiøkonomisering. Har du forslag eller idéer til ting som kan gjøres vil vi gjerne høre fra deg. Benytt gjerne vårt kontaktskjema på nett.
Hoveddøren er fikset
Venstre inngangsdør i hovedinngangen er nå skiftet og i orden. Dessverre tok det svært lang tid da det har vært leveringsproblemer fra fabrikk. I forbindelse med skifte av dør oppsto det dessverre også problemer med døråpningen gjennom callinganlegget for beboere på nordsiden av bygget. Dette er nå også fikset.